بچه های دانشگاه آزاد دماوند
حقوق.علمی.داستان.خبر و.....

 

الف: دادگاه های عمومی و حقوقی

دادگاه عمومی حقوقی به دعاوی حقوقی و به اصطلاح مدنی رسیدگی می نمایند .

شروع رسیدگی در دادگاه حقوقی مستلزم تقدیم دادخواست می باشد هر دادگاه عمومی دارای یک قلمرو قضایی می باشد که به آن حوزه قضایی می گویند وحوزه قضایی عبارتست از قلمرو یک بخش یا شهرستان که دادگاه در آن واقع است . قلمرو قضایی یک دادگاه با توجه به تقسیمات کشوری انجام می گیرد و بر این اساس حوزه صلاحیت دادگاه مشخص می شود .

در سطح کشور دادگاههای عمومی متعددی وجود دارند که به دعاوی حقوقی رسیدگی می نمایند اما باید در نظر داشت که فرد نمی تواند دعوی خود را به دلخواه در هر دادگاه اقامه نماید . تعیین دادگاه صلاحیت دار دارای ضوابط خاصی می باشد . شایان ذکر است که در حال حاضر حوزه قضایی تهران و برخی شهرهای بزرگ دیگر به واحدهای متعددی تقسیم گردیده اند که تحت عنوان مجتمع اسم گذاری شده است اما تقسیم بندی حوزه قضایی به واحد هایی از قبیل مجتمع یا ناحیه تغییری در صلاحیت عام دادگاه مستقر در آن ایجاد نمی کند  بنابراین در صورت اقامه دعوی در هر یک از مجتمعهای قضایی آن مرجع صلاحیت دارد به دعوی مطروحه رسیدگی نماید .



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 3 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

ماده1- مصوبات مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور ابلاغ و رئیس جمهور باید ظرف پنج روز آن را امضاء و به دولت ابلاغ نموده و دولت موظف است ظرف مدت 48 ساعت آنرا منتشر نماید.
تبصره- در صورت استنكاف رئیس جمهور از امضاء یا ابلاغ به دولت در مهلت مقرر دولت موظف است مصوبه یا نتیجه همه پرسی را پس از انقضای مدت مذكور ظرف چهل و هشت ساعت منتشر نماید.
ماده2- قوانین 15 روز پس از انتشار ، در سراسر كشور لازم الاجراء است مگر آنكه در خود قانون ، ترتیب خاصی برای موقع اجرا مقرر شده باشد.
ماده3- انتشار قوانین باید در روزنامه رسمی به عمل آید.
ماده4- اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به ما قبل خود اثر ندارد مگر اینكه در خود قانون ، مقررات خاصی نسبت به این موضوع اتخاذ شده باشد.
ماده5- كلیه سكنه ایران اعم از اتباع خارجه و داخله مطیع قوانین ایران خواهند بود مگر در مواردی كه قانون استثناء كرده باشد.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 2 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

قانون اساسی‌
بسم الله الرحمن الرحیم
لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط

مقدمه‌

 

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبین نهادهای فرهنگی‌،اجتماعی‌، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط ‌اسلامی است که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی می‌باشد.ماهیت انقلاب عظیم اسلامی ایران و روند مبارزه مردم مسلمان از ابتدا تا پیروزی که در شعارهای قاطع و کوبنده همه قشرهای مردم‌تبلور می‌یافت این خواست اساسی را مشخص کرده و اکنون درطلیعه این پیروزی بزرگ‌، ملت ما با تمام وجود نیل به آن رامی‌طلبد.

ویژگی بنیادی این انقلاب نسبت به دیگر نهضتهای ایران در سده‌اخیر، مکتبی و اسلامی‌بودن آن است‌. ملت مسلمان ایران پس از گذراز نهضت ضد استبدادی مشروطه و نهضت ضداستعماری ملی‌شدن‌نفت به این تجربه گرانبار دست یافت که علت اساسی و مشخص‌عدم موفقیت این نهضتها، مکتبی نبودن مبارزات بوده است‌. گرچه‌در نهضتهای اخیر خط فکری اسلامی و رهبری روحانیت مبارز سهم‌اصلی و اساسی را برعهده داشت ولی به دلیل دورشدن این مبارزات ‌از مواضع اصیل اسلامی‌، جنبشها به سرعت به رکود کشانده شد. از این‌جا وجدان بیدار ملت به رهبری مرجع عالی‌قدر تقلید حضرت‌آیت‌الله العظمی امام‌خمینی ضرورت پیگیری خط نهضت اصیل‌مکتبی و اسلامی را دریافت و این بار روحانیت مبارز کشور که‌همواره در صف مقدم نهضتهای مردمی بوده و نویسندگان و روشنفکران متعهد با رهبری ایشان تحرک نوینی یافت‌. (آغاز نهضت‌اخیر ملت ایران در سال هزار و سیصد و هشتاد و دو هجری قمری‌ برابر با هزار و سیصد و چهل و یک هجری شمسی می‌باشد . )

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

 

پدري كه در قيد حيات است آيا ميتواند اموال خود را با وصيت‌نامه‌ دستي به فرزندان منتقل كند يا بايد حتماً در محضر اسناد رسمي انتقال صورت گيرد؟

تا ثلث مال خود را می تواند وصيت نموده و به ديگران منتقل نمايد.

منزلي را 6 ماه پيش خريده‌ام و قرار شد فروشنده در محضر به صورت وكالتي منزل انتقال دهد اكنون در محضر حاضر نمي شود ، حال بايد به چه مرجعي شكايت كنم؟

بايد دادخواست الزام به تنظيم سند به محاكم حقوقی داده شود.

با فردي شريك شده‌ام و در قرارداد يك شاهد بيشتر نداشته‌ايم و شريكم هم از اجراي قرارداد امتناع ميكند چه نوع شكايتي بايد در دادگاه مطرح كنيم؟

با تقديم دادخواست الزام خوانده به انجام تعهدات، به محاكم حقوقی موضوع پيگيري شود.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

مهر المسمی چیست؟

مهر المسمی به مهریه ای اطلاق می شود كه میزان آن تعیین شده باشد.

مهر یا مهریه یا صداق چیست؟

مهر یا مهریه یا صداق، تعهد مالی است كه شوهر به هنگام وقوع عقد ازدواج، پرداخت آن را به همسر خود بر عهده می گیرد و مكلف است بلافاصله پس از امضای قرارداد ازدواج، هر لحظه كه زن مطالــبه كند، آن را بپردازد. بر اساس ماده 1082 قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالك مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی كه بخواهد در آن بنماید .

مهر المثل چیست و چگونه معین می شود؟

بر اساس ماده 1993 قانون مدنی اگر در عقد ازدواج ارزش مهریه مورد توافق نامشخص باشد یا مالیت نداشته باشد، به زوجه مهرالمثل تعلق خواهد گرفت. برای تعیین مهر المثل، وضعیت شخصی و خانوادگی زوجه و سایر صفات او، یا میانگین مهریه نزدیكان وی در نظر گرفته می شود.

مهر المتعه چیست و چگونه معین می شود؟

بر اساس ماده 1993 قانون مدنی هرگاه مهر در عقد ذكر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیكی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهرالمتعه است و اگر بعد از آن طلاق دهد مستحق مهرالمثل خواهد بود. مهر المتعه بر اساس وضعیت مالی شوهر معین می شود.

آیا مهر الزاماً باید وجه نقد باشد؟

به موجب ماده 1078 قانون مدنی ایران، هر چیزی كه مالیت داشته باشد و قابل تملك باشد می تواند موضوع مهریه قرار گیرد مثل: وجه نقد، طلا، نقره، زمین، خانه، اتومبیل و غیره. در صورتی كه مهریه مال غیرمنقول و متعلق به غیر باشد باید هنگام وقوع عقد یا پیش از آن، به زوجه انتقال یابد.

اگر در عقد ازدواج مهر تعیین نشده باشد چه می شود؟

بر اساس ماده 1087 قانون مدنی اگر در نکاح دائم مهریه ذكر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد، عقد ازدواج درست است و طرفین می توانند بعد از عقد در مورد مهر توافق نمایند. اما اگر پیش از توافق در مورد مهـریه، بین آن ها نزدیكی واقع شود، زوجه فقط می تواند مهر المثل مطالبه كند. اما در مورد نکاح موقت بر اساس ماده 1095 قانون مدنی عدم مهر در عقد موجب بطلان است.

اگر در عقد مهریه ذكر نشده باشد و زن و شوهر پیش از نزدیكی جدا شوند، آیا زن مستحق مهریه است؟

بر اساس ماده 1993 قانون مدنی هرگاه در هنگام ایجاد عقد، مهریه ذكر نشده باشد و زن و شوهر پیش از نزدیكی از یكدیگر جدا شوند، زن مستحق مهریه خواهد بود ولی در این حالت مهر المثل به مهر المتعه مبدل خواهد شد.

درصورتیکه مهریه معین شده باشد (مهر المسمی) و زن و شوهر پیش از نزدیكی از هم جدا شوند زن مستحق چه مقدار از مهریه خواهد بود؟

در این صورت زوجه فقط می تواند نیمی از مهر المسمی را مطالبه كند.

تعدیل مهریه چیست؟

در قانون قدیم مهریه قابل تعدیل نبود ولی در حال حاضر به نرخ روز ارزیابی می شود.

آیا زنان ایرانی كه در خارج از كشور وبر طبق مقررات كشور محل سكونتشان از شوهر ایرانی خود جدا می شوند می توانند در ایران مهریه مطالبه كنند؟

آری می توانند، در صورتی كه آن را به وجه ملزمی بذل نكرده باشند.

آیا زن می تواند توقیف اموال موجود شوهر خود در خارج از كشور را بابت مهریه از دادگاه ایران بخواهد؟

پاسخ از نظر حقوقی مثبت است اما اجرای آن به مقررات كشور خارجی، رابطه متقابل و تصمیم دادگاه خارجی منوط است.

آیا زوجه می تواند در مقام مطالبه مهریه درخواست ممنوعیت خروج شوهرش را از ایران بنماید؟

آری مـی تواند درخواست ممنوعیـــت خروج شوهر خود را از مرجعی كه مهــریه را مطالبــه كرده است، بنماید.

نفقه چیست؟

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، از قبیل مسكن، البسه، غـذا، اثاث منزل، و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض". و شوهر مكلف است همه آن ها را متناسب با وضعیت خانوادگی و اجتماعی زن فراهم نموده و در اختیار او قرار دهد.

آیا در انواع ازدواج (دایمی و منقطع) مرد مكلف به پرداخت نفقه است؟

تنها در ازدواج دایم نفقه زن بر عهده شوهر است ولی در نكاح منقطع (كه غیر متخصصین به آن ((صیغه)) می گویند)، شوهر ملزم به پرداخت نفقه نیست مگر در عقد، شرط شده باشد .




تاریخ: پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

 

باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در راستای برنامه های علمی و پژوهشی خود و با هدف شناسایی ، جذب ، حمایت و هدایت دانشجویان مستعد،اقدام به ثبت نام جهت برگزاری اولین دوره مسابقات طراحی مفهومی ربات متحرک نمود.

محمدرضا حاج علی اکبری رئیس باشگاه پژوهشگران جوان واحد دماوند در این باره اظهار داشت: این اولین دوره مسابقات طراحی مفهومی ربات متحرک است که در آن باید به مواردی همچون قابلیت حرکت در سطوح ناهموار خشکی و همچنین زیر آب توجه ویژه ای نمود.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

با اینکه نیم قرن اخیر تحقیقات متعددی در باره بلوغ و سن مسوولیت انجام شده، اما به نظر می رسد همچنان لازم است این دو مساله به ویژه سن مسوولیت کیفری در دستور کار باشد، چرا که در برخی لوایح مطرح شده در مجلس شورای اسلامی بر سن 9 سال برای دختران و 15 سال برای پسران تاکید شده که حکایت از غلبه نظریه مشهور فقیهان شیعه دارد. با اینکه نیم قرن اخیر تحقیقات متعددی در باره بلوغ و سن مسوولیت انجام شده، اما به نظر می رسد همچنان لازم است این دو مساله به ویژه سن مسوولیت کیفری در دستور کار باشد، چرا که در برخی لوایح مطرح شده در مجلس شورای اسلامی بر سن 9 سال برای دختران و 15 سال برای پسران تاکید شده که حکایت از غلبه نظریه مشهور فقیهان شیعه دارد.در باره این موضوع در عرصه فقاهت با چند رویکرد مواجه می شویم، رویکرد مشهور فقیهان شیعه و اهل سنت، رویکرد نواندیشان و رویکرد حقوق بشری ها که بیشتر بر عرف تاکید می ورزند.و ما در این مقاله تلاش می کنیم با تکیه بر این پیش فرض که احکام شرع یا مبتنی بر امور تکوینی هستند یا به لحاظ تکوین بر بشر عرضه شده اند، از آیات و روایات وارده، و در برخی موارد به کمک عقل درباره مساله مورد بحث به پاسخ صحیح دست یابیم.



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 2 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

زن و مرد جوانی به محله جدیدی اسبا‌ب‌کشی کردند. روز بعد ضمن صرف صبحانه،زن متوجه شد که همسایه‌اش درحال آویزان کردن رخت‌های شسته است و گفت:
لباس‌ها چندان تمیز نیست. انگار نمی‌داند چطور لباس بشوید. احتمالا باید پودر لباس‌شویی بهتری بخرد.



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 2 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

متاسفانه افراد خجالتی بسیاری از موقعیت های خوب زندگی خود را صرفا به دلیل آنکه خجالتی هستند از دست می دهند. ممکن است یک فرصت شغلی یا فرصت آشنایی با افراد جذاب را از دست بدهند یا نتوانند در مقابل دیگران از خود دفاع کنند.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

اسکیزوفرنیا از جمله بیماری‌های شدید عصبی روانی است و حدود یک درصد جمعیت جهان به این بیماری مبتلا هستند. امکان ابتلا به این بیماری تقریبا در تمام طول عمر وجود دارد ولی شایع‌ترین سن ابتلا به آن را 15 تا 30 سالگی عنوان کرده‌اند.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

کودکان هم با حضور دیگران در اطرافشان، رفتار اجتماعی خود را تغییر می‌‌دهند. آزمایشی نشان داده که اگر کودکان حس کنند که مورد توجه هستند، رفتار اجتماعی خود را تغییر می‌دهند و ناخود آگاه به فکر وجهه‌ خوب در جامعه می‌افتند.
 


 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

خیلی کوچک بودم، اولین خانواده ای که در محلمان تلفن خرید ما بودیم.

هنوز جعبه قدیمی و گوشی سیاه و براق تلفن که به دیوار وصل شده بود به خوبی در خاطرم مانده. قد من کوتاه بود و دستم به تلفن نمی رسید ولی هر وقت که مادرم با تلفن حرف می زد می ایستادم و گوش می کردم و لذت می بردم.



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

سمینار طراحی آنتن های فرا پهن باند و روشهای رسیدن به پهنای باند وسیع


امروزه در صنعت و مخابرات بحث توان مصرفی،کاهش حجم و قابلیت تحرک پذیری سیستم های ارتباطی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

طراحی آنتنهای فرا پهن باند و روشهای رسیدن به پهنای باند وسیع  عنوان سمیناری بود که مهندس محمد رضا آصفی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در مورد آن صحبت کرد.

وی در این خصوص بیان داشت:آنتن در سیستم هایی که تحت فن آوری مبتنی برUWBکار می کنند از اهمیت بالایی برخوردار است.

این آنتنها باید قابلیت انتشار امواج با شکل پترن تقریبا یکسان در تمام باند فرکانسی را داشته باشند.در سالهای اخیر دانشمندان سعی کرده اند تا به ساختاری دست پیدا کنند که آنتنهایی با ابعاد کوچکتر و با طراحی ساده و با قیمت تمام شده کمتر،مشخصات فرکانسی مناسبی را در گستره عریض فرکانسی داشته باشند.

آصفی ادامه داد:این آنتنها دارای بهره نسبتا کمی هستند و معمولا در سیستم ها و کاربردهایی که به برد کوتاهی نیاز دارند مانند لپ تاپها و تلفن های همراه استفاده می شوند.



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دماوند انجام شد

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند موفق به کسب مدال طلای جهانی مسابقات بین المللی اختراعات چین و کرواسی شدند.

 مسابقات و نمایشگاه های بین المللی اختراعات چین و کرواسی از بالاترین جایگاه علمی و پژوهشی در زمینه اختراعات دنیا برخوردار است که بیش از 25 کشور در آن شرکت داشتند و از میان 211 طرح ارائه شده طرح های واحد دماوند حائز مدال طلا گردید.

کامبیز مهدیزاده در این باره اظهار داشت: با ارائه 2 طرح سخت افزار الگوریتم کاربردی برای ایجاد شکست هیدرولیکی در سنگ مخزن نفت  به منظور افزایش برداشت و همچنین طرح دوم که ریز پردازنده هوشمند تعیین شکل مخازن هیدروکربنی بود ، در این مسابقات موفق به کسب نشان طلا شدیم.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در روز سوم محرم:

فضای غبارآلود فتنه در زمان امام حسن مجتبی (ع) زمینه ساز قیام امام حسین (ع)

همزمان با روز سوم محرم برنامه های دفتر فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند از ساعت 20/7 صبح با قرائت زیارت عاشورا و مداحی توسط مرتضی لاسمی مداح اهل بیت آغاز گردید.

در ادامه بعد از نماز ظهر و عصر،حجت الاسلام والمسلمین صادقی از اساتید گروه حقوق به ایراد سخنرانی در موضوع جنگ نرم و عاشورا پرداخت.


 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman

پسر 8 ساله ی من دونده ی خوبی بود و در اکثر مسابقات مدال می آورد. روزی برای دیدن مسابقه ی او رفتم.در مسابقه ی اول مدال طلا را کسب کرد.

مسابقه ی دوم آغاز شد.

او شروع خوبی داشت اما در پایان مسابقه حرکت خود را کند کرد و نفر چهارم شد.برای دلداری به سراغ او رفتم تا نکند به خاطر اول نشدن ناراحت باشد.

پسرم خنده ی معصومانه ای کرد و گفت:

مامان یه رازی بهت میگم ولی پیش خودمون بمونه.

کنجکاو شدم. پسرم ادامه داد:

من یک مدال بردم اما دوستم علی هیچ مدالی نبرده بود و خیلی دوست داشت یک مدال برای مادر پیرش ببرد.برای همین گذاشتم او اول بشود.

پرسیدم:پس چرا چهارم شدی؟

خندید و جواب داد:

آخه علی میدونه من دونده ی خوبی هستم.اگر دوم می شدم همه چیز را میفهمید.حالا میتوانم بگم پایم پیچ خورد و عقب افتادم.

 




تاریخ: یک شنبه 5 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 132
بازدید ماه : 182
بازدید کل : 266854
تعداد مطالب : 99
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1